Andrea Lanza
Università della Calabria -Dipartimento di Scienze Aziendali e Giuridiche
Cubo 3C – 5° Piano / Studio n.4 -87036 – Arcavacata di Rende (CS) – Italia.
Tel: +39 0984 492266 / email: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. E' necessario abilitare JavaScript per vederlo.
Formazione
1999 – Dottorato/PhD in Management. Università “L. Bocconi” Milano
1997-98 – Visiting Doctoral Fellow – Wharton School - University of Pennsylvania
1993 – Laurea in Scienze Economiche e Sociali – Università della Calabria
Posizione Accademica
2006-presente
Professore I Fascia/Ordinario di Organizzazione e Strategie d’Impresa - Università della Calabria
2003-2006
Professore II Fascia/Associato di Economia e Gestione delle Imprese - Università della Calabria
2001-2003
Ricercatore Economia e Gestione delle Imprese - Università della Calabria
Incarichi accademici/universitari
2020- presente
Vice-Coordinatore del Nucleo di Valutazione dell’Università della Calabria
2019-aprile 2021
Delegato del Rettore dell’Università della Calabria per le attività di “Placement e Fundraising”
2019- presente
Direttore della Scuola Superiore di Management – Unical Business School (UBS)
2018-presente
Direttore Master in Business Administration - Università della Calabria
Direttore Executive Master in Business Administration - Università della Calabria
2013-15
Con-direttore MBA Master of Business Administration
2008- 2011
Direttore del Dottorato in Scienze Economiche e Aziendali Università della Calabria
2005-2007
Direttore del Dottorato in Scienze Aziendali Università della Calabria
2005-2007
Delegato del Rettore dell’Università della Calabria per il Placement
2004-2006
Direttore associato del Master in Imprenditorialità Hi-Tech (MIHT)- Università della Calabria
2002-2004
Direttore del Master per Manager delle PMI del settore Agroalimentare / Università della Calabria
Principali pubblicazioni
Libri e monografie
- 2020 – Strategic Human Capital. Gaining Competitive Advantage- Edward Elgar
- 2019 – Creare valore per i clienti business - Egea
- 2011 – Innovazione, Imprenditorialità e Dinamiche Istituzionali - Egea
- 2007 – (ed.) Heterogeneity, Diversification, and Performance. Sinergie.
- 2006 – Le dinamiche competitive del made in Italy. Pearson Academic.
- 2005 – (ed.) Strategic capabilities and knowledge transfer between and within organizations. Edward Elgar.
- 2002 – Imprenditorialità e capitale sociale. Carocci
- 2000 – Knowledge Governance. Egea
Articoli e capitoli di libri
2025
- “Rogue Wine: A nonstarred wine story. The troubled adoption of the novel IGT Category in the Italian wine industry”. Advances in Strategic Management, vol. 44: 77-94
- "Competitive Advantage Through General and Mobile Human Capital. A Study on Italian “Serie A” Football." European Management Review, 22: 187-201
2023
- Umano ma non troppo. Il Business Marketing nell’Era della IA Generativa. Economia&Management, Dicembre.
- La mobilità dei knowledge worker nel nuovo mercato della conoscenza. Sviluppo & Organizzazione, 311 (37-43)
- Moving Beyond the War for Talents. Prospettive in Organizzazione. (https://prospettiveinorganizzazione.assioa.it/moving-beyond-the-war-for-talents-addressing-the-challenge-of-human-capital-integration/ )
- Collaboratori fantastici e dove trovarli. Ma soprattutto come trattenerli. Le criticità della “War for Talents” e le sfide per l’engagement del capitale umano. Personale e Lavoro, n.653, Marzo
2022
- Il cambiamento temporaneo nella gestione dei team e le implicazioni per la gestione delle Risorse Umane. Personale e Lavoro, n. 650, Dicembre
- Nuove dimensioni per l’engagement del capitale umano. Quali prospettive nello scenario post-pandemia? Prospettive in Organizzazione, n.20/2022
- Responsabilità Sociale. Le frontiere sono le PMI italiane. Economia & Management, n.3:75-82.
- La dimensione auto-poietica quale microfoundation dell’imprenditorialità. In AA.VV. Innovazione e Management, Egea (Milano) pp.83-90
2020
- Il dilemma del rinnovatore nella gestione del Turnover Collettivo. Economia & Management, n.2: 60-65
2018
- Customer centricity e innovator eccentricity. In Busacca, B. e Costabile M. Marketing. Una disciplina fantastica. Egea, Milano: 319-328
2017
- Deconstructing the Outsider Puzzle: The Legitimation Journey of Novelty. Organization Science, 28(6): 965-992
- Cambiamento esogeno delle policy di selezione del capitale umano. Sviluppo&Organizzazione, Marzo-Aprile: 48-57
2016
- Resource orchestration in the context of knowledge resources acquisition and divestment. The empirical evidence from the Italian "Serie A" Football. European Management Journal, 34: 145-157
- The Impact of an Exogenous Shock on Strategic Human Capital Configuration ACAD MANAGE PROC 2016 2016:1 11947; doi:10.5465 / AMBPP.2016.11947
- Institutional Dynamism across time and levels: The evidence from the Italian wine industry. ACAD MANAGE PROC 2016 2016:1 10594; doi:10.5465/AMBPP.2016.1059
2015
- Le scelte di rinnovamento del capitale umano: il ruolo dell’esperienza in ingresso e di quella ceduta. L’evidenza empirica nella “Serie A” di calcio. Economia&Management (Dicembre 2015)
- Squadra che vince non si cambia? Sviluppo&Organizzazione,Giugno: 28-39
2014
- Technology change and Dynamic entrepreneurial capabilities. Journal of Small Business Management, vol.52, n.3: 427-450
- "Unpacking knowledge resources contribution to performance, and the role of middle managers." Academy of Management Proceedings. ACAD MANAGE PROC 2014 2014:1 11771; doi:10.5465/AMBPP.2014.1177
2013
- The limits to status in the Italian wine industry. Academy of Management Proceedings. (ACAD MANAGE PROC 2013 2013:1 16452; doi:10.5465/AMBPP.2013.16452)
- Canonization and justification of divergent change in the Italian wine industry: 1963-1998. Academy of Management Proceedings (ACAD MANAGE PROC 2013 2013:1 11636; doi:10.5465/AMBPP.2013.11636)
2012
- La resource-based theory: programma di ricerca per gli studi di strategia. Sinergie, Maggio, n.1
- Gestire le criticità strategiche e organizzative nella diffusione delle innovazioni radicali. Il caso dei cibi geneticamente modificati, Gennaio-Febbraio. Sviluppo&Organizzazione
2011
- Heterogeneity-based research: a bibliometric approach to invisible colleges in the strategic management field. Finanza Marketing Produzione, n.1
- Knowledge-based coopetition. Sviluppare competenze collaborando con i competitor. Sviluppo&Organizzazione. Gennaio-Febbraio.
2009
- “Preventive capacity and the mediating role of metacognition’. Academy of Management Best Papers Proceedings, ACAD MANAGE PROC August 1, 2009 2009:1 1-6; doi:10.5465/AMBPP.2009.44246848
- Il cambiamento tecnologico e le capacità imprenditoriali: il caso del vetro acidato. Economia e Politica Industriale, n.3
- La definizione del costrutto di eterogeneità e il legame eterogeneità performance. Economia e Politica Industriale, n.2
- L’eterogeneità competitiva quale corporate effect: sviluppo del costrutto e della scala di misurazione. Finanza Marketing Produzione, n.1
2008
- Heterogeneous effects of heterogeneity. Disentangling heterogeneity positive and negative effects on performance. International Journal of Organizational Analysis. Vol.16; Special Issue ‘International Insights on Organization Management, Theory and Practice’; p: 18-40
- Capacità Organizzative e innovazione nelle piccole imprese. Sviluppo & Organizzazione. Settembre/Ottobre.
2007
- Defining the heterogeneity construct and linking it to performance. In Heterogeneity, Diversification, and Performance. Sinergie: 45-54
- Heterogeneity, diversification, and performance: Introduction to the special issue. In Heterogeneity, Diversification, and Performance. Sinergie: 13-20
2005
- Managing Heterogeneity, Allocative Balance, and Behavioral and Technology Concerns in Competitive and Co-operative Interfirm Relationships. Chapter 2. In Strategic capabilities and knowledge transfer between and within organizations. Edward Elgar
- Introduction: Strategic Capabilities and Knowledge transfer within and between organizations. Chapter 1. In Strategic capabilities and knowledge transfer between and within organizations. Edward Elgar
- Beyond this book: a proposed research agenda. Chapter 15. In Strategic capabilities and knowledge transfer between and within organizations. Edward Elgar
2004
- Beyond pioneers and followers. A typology of entrepreneurial behaviours for hostile environments’, Capitolo 9; In AA.VV. Crossroads of Entrepreneurship. Kluwer Publishing
- La sopravvivenza delle imprese nei contesti ostili: verso una tipologia del comportamento imprenditoriale. Sinergie, n.63.
2003
- I contesti sociali per lo sviluppo di nuove imprese. Capitolo 3. Sinergie, Research report n.16.
- Dal Knowledge management alla knowledge governance. In E.Valdani, A.Ordanini e G.Verona (eds). The e-based firm. Egea, Milano
2002
- Risorse, relazioni e confine d’impresa. Finanza Marketing Produzione
2001
- The intangibile resources of contexts: the role of social capital. In Valdani E. e Ancarani F. (eds). Marketing strategies of territories and contexts, Egea.
- Vers l’emterpris relationelle dand des contextes defavorables.L’experience italienne de le Calabre, Sinergie. n.52
2000
- Imprese relazionali in contesti relazionali: il capitale sociale e relazionale. in AA. VV. Inter-firm relationships and competitive dynamics. chapter 11.McGraw-Hill.
- La costruzione dell’identità di marca: il caso Diesel. Micro¯o Marketing. n.1
1999
- Creatività and e tecnologia re-inventano la tradizione: il caso Survel. Economia&Management
- L’adozione di Internet per I mercati internazionali: il caso Mauro Caffè. Micro¯o Marketing. n.3
- Partnership interorganizzative e creazione di conoscenza. Sviluppo&Organizzazione. n.5
- Competenze, capacità, risorse e conoscenza: verso una prospettiva unificante per il patrimonio cognitivo d’impresa. Sinergie, n.3.
- ‘Creating and managing an inter-organizational knowledge network, Proceedings of the XV Annual IMP Conference, Dublin, 2-4 September 1999
1998
- Le relazioni tra imprese all’origine dei vantaggi competitive knowledge-based. Economia&Management. n.5
Corsi universitari
Università della Calabria
2004-presente
Strategie d’Impresa Corso Progredito (Innovation&technology management). Laurea Magistrale in Economia Aziendale. Università della Calabria
2001-presente
Economia e Gestione delle Imprese. Laurea Triennale in Economia Aziendale. Università della Calabria
Strategie d’Impresa. Laurea Triennale in Economia Aziendale. Università della Calabria
Università “Luigi Bocconi”
2014-presente–Master in Marketing e Comunicazione / MIMEC
LUISS “Guido Carli”
2016-2018
- Corso “Gestione dei processi commerciali e delle reti di vendita”. Laurea magistrale in Management.
2014-2016
- Corso “Entrepreneurship and Venture Capital” – MS in Management / International degree
Corsi in Master e Dottorati
2013-presente
Corsi di “Entrepreneurship”, “Innovation Management”, “Strategic Management”, “Advanced Strategic Management” / MBA Master in Business Administration – Università della Calabria.
2009-2011
Corso Epistemologia e metodologia della ricerca per le scienze sociali. Dottorato in Scienze Economiche e Aziendali. Università della Calabria
2004-2008
Ciclo semimari “Theory of the firm” Dottorato in Scienze Aziendali. Università della Calabria
Altri service accademici
Reviewer ad hoc per Organization Science
Reviewer ad hoc Strategic Management Journal
Reviewer ad hoc per Journal of Management Studies
Reviewer ad hoc per Industrial and Corporate Change
Reviewer ad hoc Strategic Entrepreneurship Journal
Reviewer ad hoc per Management Decision
Reviewer ad hoc per California Management Review
Reviewer ad hoc per Journal of Small Business Management
Grant and prizes
- 2009 – Best Paper Proceedings Academy of Management.
- 2007 – Emerald Publishing Outstanding Research Prize for advance of knowledge in the field of strategic management
Other qualifications
Member of the Academy of Management
Presentazioni a Conference Internazionali competitive
- 2023. 39th EGOS Colloquium. Paper: -“Team composition: The effect of temporary change and the moderating role of experience”-
- 2023. 83rd Academy of Management Conference, Boston (USA). Papers: “Team composition: The effect of temporary change and the moderating role of experience”; “General human capital, mobility concerns and the moderating role of firm-specific competences."
- 2016. 76th Academy of Management conference, Anaheim (USA). Papers: “Institutional dynamism across time and levels. The evidence from the Italian wine industry”; “The impact of an exogenous shock on strategic human capital configuration. Evidence from Italian Serie A football, 1960-80”
- 2014. 74th Academy of Management conference, Philadelphia (USA). 2014. Unpacking knowledge resources contribution to performance, and the role of middle managers
- 2013. 73rd Academy of Management conference, Orlando (USA). Paper (1): Canonization and justification of divergent change in the Italian wine industry: 1963-1998. Paper (2): The limits to status in the Italian wine industry.
- 2011. 31st International Strategic Management Society Conference, Miami (USA). Paper (1): Fragmentation in heterogeneity-based research: what do we deal with when we deal with heterogeneity. Paper (2): Status Exploitation: Opportunity Costs and ‘Dilution’ Concerns in the Italian Wine Industry.
- 2011. 71st Academy of Management conference, San Antonio (USA). Paper: The role of heterogeneous social audiences in the acceptance of radical innovations
- 2010. 30th International Strategic Management Society Conference, Rome (Italy). Paper: Prior Learning and the moderating role of Metacognition.
- 2010. 70th Academy of Management conference, Montreal (Can). Symposium: Social Mechanisms of Creativity and Networks of Innovation. Paper: Acceptanc
- 2009. 29th International Strategic Management Conference, Washington, DC (USA). Paper: Dynamic entrepreneurial capabilities: an innovative path to innovation in SMEs contexts’ ‘Preventive capacity and the mediating role of metacognition’
- 2009. 69th Academy of Management Annual Conference, Chicago, USA. papers: ‘Acceptance of radical innovation and the emergence of the chronometer industry’, ‘Preventive capacity and the mediating role of metacognition’; ‘
- 2008. 68th Academy of Management Annual Conference, Anaheim, USA. papers: ‘Technology change and Dynamic Entrepreneurial Capabilities’; ‘Competitive heterogeneity as corporate effects’
- 2008. 28th International Strategic Management Conference, Cologne (Ge). Paper: Competitive heterogeneity as corporate effects’
- 2008. 8th European Academy of Management Annual Conference, Lubiana (Slovenia) papers: ‘Technology change and Dynamic Entrepreneurial Capabilities’; ‘Competitive heterogeneity as corporate effects’
- 2007. 27th International Strategic Management Conference, San Diego. Papers: The role of internal and external resources in competitive advantage; Heterogeneity and Persistence of Competitive Advantage.
- 2007. 7th European Academy of Management Annual Conference Paris. paper: Heterogeneity and Persistence of Competitive Advantage
- 2006. 26nd International Strategic Management Conference, Wien. paper: Understanding the resource accumulation process
- 2006. 66th Academy of Management Annual Conference, Atlanta. Articolo: Clarifying the heterogeneity construct and linking it to performance
- 2006. 6th European Academy of Management Annual Conference, Oslo. Articolo: Understanding the resource accumulation process.
- 2005. 65th Academy of Management Annual Conference, Honolulu. paper: At the heart of RBV: clarifying the heterogeneity construct and linking it to performance
- 2005. 5th European Academy of Management Annual Conference, Monaco di Baviera. paper: At the heart of RBV: clarifying the heterogeneity construct and linking it to performance.
- 2004. 4th European Academy of Management Annual Conference, St. Andrews. paper: Managing heterogeneity, allocative concerns and behevioral issues in competitive and co-operative partnerships.
- 2003. 63rd Academy of Management Annual Conference, Seattle. paper: Heterogeneity and competitive advantage
- 2003. 3rd European Academy of Management Annual Conference, Milan. paper: Heterogeneity and competitive advantage
- 2003. 3rd Academy of Entrepreneurship Annual Conference, Chicago. paper: A framework for entrepreneurship in hostile environment
- 2002. 22nd International Strategic Management Conference, Paris. paper: ‘Committing resources to partnerships. Betting on knowledge asset co-specialization’
- 2001. 21st International Strategic Management Conference, San Francisco. paper ‘Beyond pioneers and followers. A typology of entrepreneurial behavior’
- 1999. 15th Annual Conference IMP, Dublin. paper: ‘Creating and managing an inter-organizational knowledge network.